Advies aan de informateur

maandag 31 maart 2014 12:00

Op basis van de verkiezingsprogramma’s, de bestuurlijke adviezen en de ambtelijke overdrachts-documenten (voor zover al doorgenomen) en de eigen waarden: zorgzamer, zuiniger en zinvoller, komt de ChristenUnie-SGP fractie tot een de eerste verbindende adviezen.

Schiedam, 31 maart 2014                           

Geachte heer J. Hoekema

Op basis van de verkiezingsprogramma’s, de bestuurlijke adviezen en de ambtelijke overdrachts-documenten (voor zover al doorgenomen) en de eigen waarden: zorgzamer, zuiniger en zinvoller, komt de ChristenUnie-SGP fractie tot een de eerste verbindende adviezen.

Het is wenselijk om het dualisme in de gemeenteraad verder te versterken en het dagelijks bestuur zo min mogelijk met politieke afwegingen uit de raad te belasten. Dat zou kunnen door gezamenlijk als raad vooraf een breed raadsprogramma /raadsagenda te formuleren en dat de komende jaren de wethouders/portefeuillehouders mee te geven en hen daarop te volgen.
De vraag kan aan de raad gesteld worden of het overdrachtsdocument hiervoor als basis kan dienen en op welke punten dat dan voor de afzonderlijke partijen aangevuld zou moeten worden.
De wethouders zouden als team moeten opereren en het algemene belang boven het partijbelang moeten kunnen en willen stellen, elkaar wat weten te gunnen.
Het liefst zie ik een soort “zaken-college”.
Van de nieuwe wethouders zou op zijn minst gevraagd moeten worden: affiniteit met de onderwerpen uit de portefeuille, lange termijn denken, de rug recht kunnen houden als het moet, enige bestuurlijke ervaring, hoofd- en bijzaken van elkaar weten te onderscheiden, professionaliteit, het goed kunnen beluisteren van de raad en het respectvol kunnen aansturen van het ambtelijk apparaat. Ik moet realistisch zijn en erkennen dat een en ander op dit moment en deze constellatie waarschijnlijk een brug te ver is. Maar dat met elkaar bespreken zou al een goede richting en toon kunnen zetten. Uitgaande echter van een coalitie en een oppositie kom ik tot het volgende.

De gemeentefinanciën moeten in deze periode op orde gebracht worden. In het collegeprogramma zouden de partijen daar vooraf inhoudelijk een aantal afspraken over moeten maken. Een belangrijk uitgangspunt is daarbij dat de “ingeperkte” middelen die voor de zorg naar de gemeente toekomen daarvoor per definitie geoormerkt zullen worden. Een tweede uitgangspunt zou zijn we geven niet meer uit dan dat er binnen komt en een derde zou zijn dat we aan gemeentelijke schuldsanering gaan doen.

Tijdens de verkiezingen:
Tijdens de gesprekken bij zorginstellingen, op scholen, op de markt en in de lijsttrekkersdebatten, kwamen een vijftal belangrijke gemeenschappelijke zorg- en aandachtspunten naar boven.
1. de coördinatie van de nieuwe zorgtaken als gevolg van de decentralisaties;
2. het actualiseren van de cultuurnota;
3. het faciliteren van de overloop van studenten uit Delft en Rotterdam, en
4. we waren unaniem in het op orde willen brengen van de gemeentefinanciën;
5. het aansluiten van het onderwijs bij de regionale werkgelegenheid, o.a. door stageplaatsen .
- Over het waarderen van het  Schiedamse cultuur historisch erfgoed in verbinding met het water en het groen door de Schiedammers zelf. Door de vele monumenten kunstvoorwerpen in fiets- en wandelroutes naar thema’s te ontsluiten het dagtoerisme aantrekkelijker te maken. En voor een weekend of midweek het toerisme in de regio te bevorderen.
- Leegstaande panden beoordelen op de mogelijkheid tot inrichten als studentenwoningen, zorgpensions of zorghotels en als bed&breakfast adressen.

Over de verkiezingsuitslag:
De Schiedamse kiezer is overduidelijk geweest. Er zijn grote verliezers en duidelijke winnaars en twee nieuwe partijen in de raad. Schiedammers hebben met meer dan 21 nieuwe gemeenteraadsleden voor vernieuwing gekozen. Dat zal de bestaande verhoudingen en patronen wezenlijk veranderen.
Het is nu aan ons om daar hard aan te werken en de verwachtingen op een gewenste bestuurlijke  vernieuwing en kwaliteitsverbetering waar te maken, naar het idee van de Schiedammers zelf. Daartoe zou een participatietraject, bv. naar het model van “Schiedam doen”, nuttig kunnen zijn.

Over de vorming van een college:
Met deze uitslag zijn er vele combinaties, om tot 19 of 20 zetels te komen, in theorie te bedenken.
Uitgaande dat in eerste instantie de partijen die gewonnen hebben of stabiel zijn gebleven aan zet zijn komen wij tot het volgende advies. Een stabiele coalitie is te vormen met de volgende 5 partijen en met 5 of 6 wethouders (enkelen liefst als parttime baan) in één college. (Naar de indeling van de portefeuilles zal in een later stadium van de gesprekken gekeken moeten worden.)
1 of 2 wethouders voor D66 en één wethouder voor het AOV, de Socialistische Partij, Leefbaar Schiedam en het CDA. Waarbij D66 de verantwoordelijkheid op zich kan nemen om op vernieuwende wijze orde op zaken te stellen in de gemeentefinanciën. Nu allerlei zorgtaken naar de gemeente Schiedam komen, is besturen met het hoofd én het hart van belang. Het AOV heeft structureel en langdurig gewerkt aan het draagvlak en netwerk voor gemeentelijke bemoeienissen op dit terrein. De ChristenUnie-SGP  zal dat ondersteunen ook als er meer problemen ontstaan dan wij met elkaar kunnen oplossen. Aan de kwaliteit van de wethouders zouden we criteria moeten verbinden.
Het AOV, de Socialistische Partij, het CDA en Leefbaar Schiedam kunnen voor D66 goede gesprekspartners zijn om vooraf het draagvlak en de praktische haalbaarheid van gewenste vernieuwingen te toetsen. Op meerdere voor hen relevante thema’s hebben deze partijen gelijkluidende doelstellingen.
Samen zullen ze evenwichtig aandacht kunnen geven aan:
- de vrijwillige participatie van alle Schiedammers aan de zorg voor buurt en buurtbewoners;
- een gerichte, passende steun aan ouderen, armen en zwakkeren in onze samenleving;
- het onderwijs en de verbinding met de regionale werkgelegenheid;
- de veiligheid en lokale mobiliteit en de ruimtelijke ontwikkeling o.a. in de ontsluiting van Noord; en
- ruimte voor toeristische activiteiten, studenten, regionale samenwerking en innovatieve bedrijven.
De ChristenUnie-SGP herkent daar in voldoende mate haar eigen prioriteiten en de waarden: zorgzaam, zuinig en zinvol en zal zich aan een dergelijk college, afhankelijk van het collegeprogramma, kunnen verbinden. De ChristenUnie-SGP is tenslotte oprecht blij met de diepgevoelde aandacht van sommige partijen voor waarden en normen, het onderlinge respect tussen de diverse groepen, oud en jong, man en vrouw, medelanders en Nederlanders.

Uitgangspunt voor de ChristenUnie-SGP is  “Laat uw ja, ja en uw nee, nee zijn,  alles wat daarbij komt is uit den boze”. Aan gedogen hebben we een hekel. Aan legalisering van wietteelt en daarmee de legitimering van drugsverslaving en aftappen van elektriciteit en het op onverantwoordelijke wijze in (brand-)gevaar brengen van je naaste,  doen we niet mee.

De taken van de gemeentelijke overheden nemen toe: in de zorgsector, de participatie van burgers, in het onderwijs en jeugdbeleid.  De kerntaken, door God aan haar gegeven blijven dezelfde:
- rechtvaardige gemeentelijke verordeningen opstellen, waarbij de goeden niet hebben te lijden onder de kwaden;
- handhaving van de regels en openbare orde, zodat niemand het recht in eigen hand zal gaan nemen; en
- het heffen van redelijke belastingen om de gestelde taken uit te kunnen uitvoeren.
Daarbij moeten we niet meer willen uitgeven dan dat er binnen komt, en zo voorkomen dat we de burger moeten gaan overvragen.  Met elkaar kunnen we kritisch zijn op de meerwaarde van nieuwe plannen en de publieke kosten verlagen door persoonlijk verantwoordelijkheid te nemen voor je omgeving.  Samenwerken om criminaliteit, corruptie, vandalisme, verloedering en verpaupering tegen te gaan.

Als analytisch chemicus heb ik een tijd gewerkt in het onderwijs, daarna heb ik op het terrein van de arbeidsomstandigheden,  zorg gedragen voor het veilig en gezond werken op de werkplek en in grotere chemische installaties en het transport van gevaarlijke stoffen. Ik werk nu enige jaren bij het ministerie van Economische zaken als senior beleidsmedewerker bij de directie Kernenergie en Stralingsbescherming. In de jaren tachtig was ik voorzitter van de kiesvereniging  van de RPF in Rotterdam en landelijk bestuurslid van de RPF. In die tijd heb ik veel politiek advieswerk gedaan voor de gemeente Rotterdam, het openbar lichaam Rijnmond, de Provincie Zuid-Holland en de RPF-fractie van de Tweede Kamer. Daar heb ik ook een tijdje gewerkt toen er iemand vanwege ziekte uitviel.
 Op het kerkelijk vlak heb ik allerlei functies vervult en nog. Daarnaast geef ik diverse cursussen.
Ik ben 61 jaar oud en daarvan 36 jaar gelukkig getrouwd, nu met kinderen en kleinkinderen.

« Terug

Reacties op 'Advies aan de informateur'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.